10 Perkara Yang Selalu Dibazirkan :/

 
 
malam ni aku nak kongsi ilmu sikit  . maklum laa masih dalam mood cuti kan , so tetiba aku terfikir semulaa apa yang aku dah buat taim cuti nih . erk ? ape ek ? macam banyak buad benda lagha jee  *sigh , sad*

sebenarnyaa ada 10 benda yang manusia selalu BAZIR kann ? what ? sepuluh ? banyak tuu . nak tau apee ? jom tengok gambar kat bawah ni :3 (sila klik untuk tumbesaran)


takpee biar aku senarai kann ape yang 10 tuu :
  1. ILMU : dibazirkan dengan tidak mengamalkannya
  2. AMALAN : dibazirkan dengan tidak melakukannya dengan ikhlas
  3. HARTA : dibazirkan dengan tidak mengerjakannya pada jalan Allah
  4. KESIHATAN : dibazirkan dengan tidak mensyukuri nikmat sihat sebelum sakit
  5. KEPINTARAN : dibazirkan dengan tidak berfikir tentang keajaiban makhluk ciptaan-Nya
  6. TUBUH BADAN : dbazirkan dengan menggerakkan anggota badan bukan untuk ibadah
  7. CINTA : dibazirkan dengan mengisi cinta selain cinta kepada Allah
  8. MASA : dibazirkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah
  9. ZIKIR : dibazirkan apabila zikir tidak berkesan di hati
  10. HATI : dibazirkan dengan tidak mengisi hati dengan cinta kepada Allah dan Rasul SAW
so , amacam ? ada tak yang terkena kat diri ? shhh ! takpe , takyah gitau orangg , cukup berazam dalam diri , aku nak jadi insan yang lagi berkualiti esok hari . oke ? tuu jee untuk kali ni , wassalam :3

3 comments:

Normi Nieza said...

good sharing

Mizz Aiza said...

terima kasih atas peringatan.. :D

muhamad Nazri said...

terima kasih atas perkongsian yang berilmiah ni