You’ve Been Pooping Wrong Your Entire Life

hai gais.

yee, tajuk aku memang omputeh, tapi entry aku dalam bahasa melayu. deal with it. heh.

harini aku nak kongsi 7 TIPS untuk menjaga kesihatan Sistem Pencernaan dan Perkumuhan.

#7 Serat

Fiber

Cadangan doktor untuk pengambilan serat ialah sebanyak 25 hingga 30 gram sehari.


#6 Minum Air Secukupnya

Drink Enough Water

Cadangan: 8 gelas sehari.


#5 Kafein

Caffeine

Secawan kopi suam membantu melancarkan pembuangan najis. (HAHAHA, mohon jangan jijik dengan entry ni okey)


#4 Bersenam

Exercise

Bersenam secara konsisten membina badan yang sihat


#3 Urutan

Massage

Urut bahagian perut dan perineum (the area between the anus and the scrotum or vulva) untuk melancarkan proses yak yak (if you know what I mean) *senyum senget*


#2 Schedule

Schedule

biasanya, individu yang normal akan "membuang" pada waktu yang sama setiap hari. so, make sure, bila nak dekat-dekat dengan schedule tu, reserve laa masa lebih sikit untuk membuang tu. nanti kelam kabut pulak nak membuang, nak pergi kerja lah, nak pergi sana lagi, nak pergi sana pulak. kangg tak aman nak membuang. *membebel* kbai. HAHAHA.


#1 Squatting Potty (Tandas Cangkung)

Squatting Potty

Squatty potty opens the colon. Proper squatting toilet posture fully relaxes the muscle, allowing the colon to empty quickly and completely.

yang ni serius talk, aku kena explain dalam Bahasa Inggeris. sebab istilah Sains kannnnn. plus kang aku TERguna bahasa terlampau untuk explain, malu lah makkkk. mihmihmih :3

oke, entry ni aku buat sebab aku nak membebel tips yang terakhir ni sebenarnya. 

SEBENARNYA, Sunnah buang air besar mengikut Sunnah Nabi ialah dengan bercangkung dan mengiring ke kiri serta tangan menekan perut sebelah kiri (Rujuk Tips #3). rupa-rupanya Rasulullah SAW dah ajar lebih 1400 tahun yang lalu lagi sebelum dibuktikan dengan kajian saintifik.

hebat bukan?

Subhanallah. Dalam Islam, setiap perakuan ada guideline nya yang tersendiri. 'step-by-step' diterangkan secara terperinci. Jika anda Muslim, marilah kita bersama-sama panjatkan kesyukuran kepada Illahi kerana diberi nikmat Islam dan Iman. *senyum*

oke, sekian tips hari ini. tips ni aku terbaca dari blog omputeh. kemudian aku memelayukan akan ia di blog aku ini (tulis style kitab lama). HAHA.

kbai. 

Assalamualaikum.

P/s: untuk video kajian saintifik tentang Squatty Potty boleh klik SINI . aku nak masukkan video kat sini sebenarnya tapi Bad request Error 400 pulak. masalah apa entah aku taktau. nak follow orang pun bad request kenkadang. so mintak maaf sesangat kalau tak dapat nak follow back :(

10 comments:

Zyra Roxx said...

Hahahaha comel betul kucing tu mengurut. yes, indeed. Berak mencangkung bagus tp biasalah pengaruh barat dtg bawak tandas duduk now most of us use tandas dusuk. Hmm agenda jahiliah (tetiba). Well schedule yak yak selalunya sebelum pegi kerja so sgt menganggu sbb takut lambat, hahaha ceman nk ubah jadual ni :3

Zizie Zainal said...

Kenapa comel comel sngat binatang tuu hahaha

Fieyqa Adelova said...

terima kasih share. selalu lupa tekan belah kiri ke kanan hahaha

BudakVanilla said...

that a really nice sharing!

Nabihah Malek said...

wah, good info.. betul2.. kesihatan kena jaga ! ;)

Farah said...

Thanks for sharing this.

Diya Hanun said...

Alaaaa..comelnye kucing tu urut! haha

Sabrina SA said...

nice sharing.. tak sangka yg akhir yg part akhir tu.. tapi zaman sekarang, lebih ramai lg org prefer utk tandas duduk kan..

naaisyah S said...

kucing tu comel! :D btw, good info :) thank you for sharing :)

Aini Shah said...

Hi, I came across your blog and I enjoyed reading your amazing stories. Interested to collaborate? Email me at nurul.aini@my.zalora.com I couldn't find your email so I am leaving a comment to u. Hope to hear soon. Thanks! Ps: this is NOT a spam yah haha :)