Azam 2016?

 
hai gais.
 
well, well. baru awal bulan Disember aku dah set goal untuk 2016. yelahh bukan apa, selama ni aku tak pernah ada azam tahun baru pun. kuang kuangg. kalau orang tanya soalan klise tentang azam tahun baru, akan ku balas dengan jawapan klise jugaaaa iaitu, "nak jadi lebih baik dari tahun lepas".
 
mainstream answer for a mainstream question.
 
keh kehhh :3
 
tapi serius, aku tak pernah set goal tahun baru sebab bagi aku, tiap-tiap hari adalah hari untuk improvement.
 
so, kenapa kalini tetiba ada goal untuk 2016?
 
sebab, by the end of 2016, I must achieve all the LISTED goals. it is a MUST! *angguk-angguk*
 
kira macam due date aku la. by hook or by crook, aku mesti penuhi jugak sebelum masuk tahun 2017. 
 
gituhhhhh.
 
so this is my 2016's goals: 
 
1) kena fasih cakap arab. tahap kalau jumpa mamat arab pun aku tak gelabah nak balas. or, paling teruk pun, boleh sembang arab dengan lecturer aku, dengan yakinnyaa. 
 
sebab sekarang, aku so-so jee nak cakap arab. kalau nak sembang dengan lecturer memang segan lah makkk. arab mak bersepah kut. 
 
2) movement aku dalam Seni Silat kemas dan cekap tahap aku volunteer nak masuk tournament silat. 
 
sebab, sejak sekolah aku tak pernah berani nak masuk silat olahraga. HAHAHA. kalau buat demo silat (pattern) tuu aku boleh laa. part tournament nak sparring dan lawan-lawan tu kecut aku KOTTTTT. kah kahhh.
 
so, azam aku tahun depan, aku dah tak takut nak join pertandingan lawan-lawan. biar kalau aku masuk tournament tu memang sebab lapar-penumbuk-tapi-kalau-kau-berani-tumbuk-aku-try-lah-kalau-taknak-makan-penumbuk-aku.
 
gituhhhhh.
 
Selfie sebelum demo silat sempena Majlis Penutupan Karnival Sukan 2015 IPGM
 
3) fasih 8 Surah Hafazan dan surah-surah yang ditaklifkan (dipertanggung-jawabkan) kepada aku. 
 
dulu, masa sekolah aku lancar jee baca 8 surah hafazan ni. tapi bila masuk IPT ni aku jadi kejutan budaya gituhhh. dah tak ulang-ulang baca hafazan aku. lepastu, jadilah macam sekarang ni. jadi macamana? lupa semua? bukann. aku ingat lagi. tapi, bila aku baca, aku lupa apa kepala ayat untuk ayat seterusnya.
 
loser bukan? ayah aku kata berdosa tau bila dah hafal quran, lepastu lupa.
 
*nangis*
 
so, tahun depan adalah due date untuk aku hafal dan lancarkan balik surah-surah ni.
 
doakan aku gais 
 
***
 
korang dah jadi saksi azam tahun baru aku. harapnyaa tercapai. oh, bukan harapnya dah, wajib bagi aku cakap benda yang tersenarai ni.
 
nampak tak faktor peningkatan usia tu? azam aku semakin terperinci bukan? tidak lagi umum seperti dahulu. keh keh kehh.
 
so, ini azam aku. azam korang pulak? meh laa share. kita sama-sama mendoakan azam kita semua tercapai.
 
muahh cikedddd.
 
Assalamualaikum. 
 
 

12 comments:

Aqilah Azmi said...

hehehe qila pun nk cuba hafal sikit sikit hiks.
goodluck kak! <33333
chaiyuk!
bestnyaaa fasih arab wuhuw!

Fatin Liyana said...

moga azam awak tercapai. amin... :)
thanks sebab comment entry saya tadi ye. salam perkenalan :)

Diya Hanun said...

wahhh..Bagusnya azaaamm! semoga tercapai!

Syamsid Dhuha said...

That's good especially "bahasa arab" It's not just conversation with any arabian but this language also you have an advantage know a lot / research Al-Quran . Keep it up ! I like your attitude toward "suceess" . Goodluck !! ( Syamsid Blog ) .

Mazni Munawar said...

wahh bagusnya goals utk 2016. semoga tercapai :D
saya pun nk try goals yg nombor 3 tu, huhu rasa berdosa sangat T__T
anyway gudluck utk silat!

Zizie Zack said...

akak nak belajar bahasa jepun sebab tak faham jepun kt tempat kerja speaking plus ada elaun kalau ada sijil bljr bahasa jepun. hehe. huiyo.. dak silat.. bahaya cari pasal ni.. hehe.. akak belajar sikit je. pastu malas gi training. hehehe. betul ckp ayah mormor tu.. mmg berdosa kalau kita dah lupa surah yang dihafaz.. semoga semuanya tercapai :)

Zyra Roxx said...

semoga semua goals tercapai. kacak betul dalam pakaian silat >_<

Pengobatan Tradisional Lupus said...

semoga tercapai

cheeky said...
This comment has been removed by the author.
Mizz Aiza said...

Semoga azam berkenaan terlaksana dengan baik.. wah, hebat juga bersilat ya..

najwa zahid said...

Goodluck. ska bca sbb sempoi je. hehe

Nur Musfirah said...

Yea sis..
bila niat dari awal kita nak hafaz.
kalau kita terlupa,
kita berdosa..
Al-quran laknat kita..
jadi cara terbaik ialah..
jangan proceed lagi.. but just ulang apa yg awak hafal dulu.
semoga berjya
saya juga dalam process seperti anda..
doakan bersama :)