TARBIYYAH . BERUBAH . ISTIQAMAH . DAN MUJAHADAH

 
setelah sekian lama aku tak update belog , hari ini aku muncul lagi untuk menhapdet entry terbaru belog aku nihh . teheee :D oke , semenjak , dua menjak , tiga menjak ni aku agak bizi . well , bizi dengan esaimen , bizi dengan tugas AJK , bizi dengan itu ini , bizi huhaa huhaa . bizi berjimbaa . *ehh ?* hihihi :'3 so , sekarang alhamdulillah . musim esaimen sudah pun tamat . aku dah hantar semua esaimen pada hari khamis lepas . perghh , memang heaven giler ahh kann . setelah sebulan lebih dok pikir pasal esaimen , akhirnyaa aku bebas ! aku bebas ! *bebas laa sangat kann* lepas ni exam pulaa yang menanti -___________-
 
hari ni aku nak cakap pasal TARBIYYAH . BERUBAH . ISTIQAMAH . DAN MUJAHADAH . oke , aku pasti dan yakin korang mesti biasa dengar perkataan dan istilah ni kann ? kalau tak biasa pun , paling kurang pernah dengar ? semua orang perlukan TARBIYYAH . selepas ditarbiyyah perlu simpan cita-cita untuk BERUBAH . dann nak berubahh pula perlu ISTIQAMAH dan yang paling penting MUJAHADAH dalam melawan nafsu . (ada yang takfaham kee istilah yang aku guna ? bolehh kot tanya En. Gugel ehh ?)
 
cer tengok dunia sekarangg . maksiat berleluasa , pecah amanah di mana-mana , rasuah sudah jadi perkara biasa , adab pekerti entah ke manaa . lihat laa . ini kahh yang mereka dok sibuk huhaa huhaa cakap , "syukurlaa Malaysia masihh aman" ? *ehh , emosi lak aku tetiba . hehee :'3* *oke, serius semulaa* ini kahh erti keamanan abadi ? jadi , bagaimana kita nak rawat virus-virus maksiat ini ? bagaimana kita nak bersihkann karat-karat jahiliyyah ini ? 
.
.
.
 
yee , betul . TARBIYYAH laa jawapan nye . 
 
10 Sifat Tarbiyyah
dalam tarbiyyah ini kita dididik , kita dibimbing , kita diajar menjadi MANUSIA . amboihh ko mardeeya . sedap mulut ko jee cakap camtuhh . dah tuu , selama ni tak cukup MANUSIA kee aku haa ? *ehh , ada ke orangg cakap camtuuhh* hehee . maksud aku tarbiyyah ni yang JAGA dan PELIHARA fitrah kitaa . dalam tarbiyyah ini kita diajar mengurus fitrah kita . dann dalam tarbiyyah ni juga kita bentuk IMAN kita kepada Allah . ohsemm kann bunyi nyee :'3 insha Allah , selama mereka yang ikut tarbiyyah ini ramai yang telah BERUBAH . yang jahil menjadi tahu . yang baik menjadi semakin baik . yang warak bertambah keimanan dan keyakinan kepada Allah . Allahu , indahnyee *terasa macam berasa diawang-awangan sekarang ni*
 
nak BERUBAH memang senang . tapi nak ISTIQAMAH ? 
*krik , krik bunyi cengkerik* 
 
 
betul , nak istiqamah perlukan MUJAHADAH . mujahadah melawan nafsu . LITTLE BUT OFTEN . aku suka guna istilahh ni . nak berubah tak perlu ekstrim sangat . kalau sebelum ni suka pakai yang ketat , takperlu esok nyaa terus berjubah purdahh . kalau sebelum ni suka tengok korea nangis-nangis , tengok runningman terbahak-bahak , esoknyaa takperlu padam semua cerita tuu dan mula muat turun ceramah-ceramah agama . kalau mampu buat macamtuu silakann , kalau tak mampu , takpee sayang kita buat sikit-sikit , pelahan-pelahann . *pujuk diri sendiri sebenarnyaa* :'D
 
 
oke , tu jee aku nak cakap entry kali ni . hihi . lama tak membebel , sekali membebel panjang pulaa jadi nyaa . tengs untuk membaca .
 
p/s: untuk kak Wirda Amir , hihi , deeya dahh update new entry . selamat membaca . IMISSYOUTOO , Ich Vemisse Dich Auch :)
 
Assalamualaikum .