Takde Jodoh , Redha Sudah .

 
hai , hari ni aku nak kongsi kesedihan dan kekecewaan . amboihh ko mardeeya , dah lama menyepi , tetiba jee update entry kecewa kecewa bagai . 
 
kejadian kecewa mengecewakan ni berlaku selepas aku bersembang dengan mama aku .
 
 

 
 
apa yang aku nak cerita ialah , pada suatu masa dulu aku pernah melibatkan diri dalam industri percintaan nih 

*bunyi macam dah lama giler jee*

tapi , sayangnyee mama aku tak setuju dengan pilihan hati aku . ada jee tak kena . mak aku macam sinis , perli pun ada . padahal kat mata aku dia perfect kot . hengsengg , baik , dan berhartaa . wakakaka . tapi mak aku tetap cakap , yang kami tak sesuai . tak sesuai ! aku ulang . dan masa kitorang berpisah mama aku cakap , "bagus laa . aku deserve someone much better" T.T

*nangis darah*

tapi semalam , aku sembang dengan mama aku . mama aku baru pulang dari rumah family Encik Bekas aku . ekceli , Encik Bekas memang rapat sangat dengan mama aku . dia siap panggil mama aku "Mama" kot .

mama puji sakan Encik Bekas . berbunga-bunga hati aku mendengarnya . tapi apa yang mengecewakan aku ialah bila mama cakap "Encik Bekas baik . kalau Ateh nak kat dia boleh laa"

Ateh tuu adik perempuan aku kot T.T

aku rasa macam nak lari dari rumah jee dengar statement tuu . kenapa dia ? bukan aku ? huh .

stress . tekanan . feeling unwanted .

pastu jiwa remajaa aku yang memberontak cakap , "sampai hati mama . masa dia dengan angah , mama cakap tak sesuai laa . itu laa , ini laa"

aku tahan air mata supaya tak jatuh :'D

lepastu mama cakap . "angah taksesuai . angah dengan dia sebaya . mama takot angah nampak lagi matang dari dia . takot angah nampak lagi tua dari dia"

dalam hati aku cakap "Encik Bekas , kenapa laa muka ko baby face sangat" T.T

mama cakap lagi , "angah , cuba tengok baju kat kedai . banyak kan lawa ? kenapa angah takpilih semua nya ?"
 
senyap .
 
"sebab angah rasa tak sesuai dengan angah kann ? memang lawa , tapi angah cuma mampu melihat bukan untuk memilikinya . sebab tak sesuai dengan angah"

sebaaak .

statement ringkas tapi menusuk jauh ke dalam lubuk hati . sakit , pedih . namun tu hakikat yang aku perlu terima . aku nak nangis boleh ? :'/

kesian kan aku . 

p/s: sebelum wujudnya langit dan lautan , Allah telah menetapkan jodoh hambanyaa *smile*

haha , sekian entry ngengada aku , fihizillah , Assalamualaikum :'D

31 comments:

Miss Xyz said...

Mak yang jujur dan straight forward ni kenkdg boleh guriskan hati tapi percayalah mak mana tak nak yang terbaik untuk anak dia kan?

Ahaha, saborr ehh

Wirda Amir said...

Kelu....sebak....meh sini,kita nangis sama2...... :(

fatin wawa said...

tapi kadang2 usia dan wajah tak melambangkan kematangan. tapi mungkin mama deeya lebih kenal encik bekas memandangkan dia juga rapat dgn mama deeya. nak buat macam mana kan, sabar je lah ye..mesti mama deeya nak yg terbaik utk anak2 dia. :)

asha hana said...

mama deeya tahu apa yang terbaik untuk2 anak2 dia. restu ibu sangat la penting. so be strong. kalau bukan dia yang ditetapkan di Luh Mahfuz untuk deeya pasti akan ada yang lebih baik. atau maybe bukan jodoh deeya dengan dia dekat sini. mungkin dekat syurga ALLAH. siapa tahu? :)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

jangan sedih deeya.. pasti ada hikmahnya.. selalunya jika kita ikut kata ibu kita insya-Allah berkat.. apa-apa pun selalulah berdoa seandainya si dia memang jodoh deeya pasti akan bersama jua akhirnya..

Akeyla Azmi said...

eee sedih lah :(
hmm sabar ye T_T

qila paham. Haih. Stay strong ok kak mizanis.
Dont give up. Keep calm and smile!!!!
Inshaallah okay lah nanti in the end ;)

Affy Afiqah said...

ya Allah sedihnya...kalau ika laa tetiba orang yang pernah ika sayang suka or cinta kat adik or kakak ika ke...ika rasa ika tak boleh cope with that kind of situation..seriously...
and tambah lagi pula mak kita cakap macam tu...sedihnyaaa :'(

hope deeya tabah ye~

Fifi Nadhrah said...

sedih la pulak.. inshaAllah.. kalau ade jodoh tak kemane.. moge tabah dan sabar..

amirul imran said...

sabar,,, insyaALLAH ada yang terbaik untuk anda,,, sabar yerk..

husnuzon selalu dengan mak ayah

aisya said...

Mak deeya nak yg terbaik utk anak dia tu.. org tua kan lebih mkn garam.. mungkin ada sebabnya tu.. Kalau dah jodoh, takkan ke mana jugak.. tapi kalau bukan dia pun, maksudnya ada yg lebih baik dari tu. yg terbaik utk deeya.. :)

Pha Is said...

sedihnya.. sabor je la..

Fifi Nadhrah said...

singgah pagi2.. isi tabung jugak!~ moge makin cerie..

ros_reeza said...

ops.. sabar ye. mungkin ada hikmahnya..

Hafiza AizZawa said...

suro mama cari kan lah.. hehe...

Cik Nadyya said...

pehhh,,, saba ehh awak. menusukkk -_-

Mime MF said...

emm sabar ye dear..mungkin Allah merancang jodoh yg lebih baik untuk awak...be strong:)

Afiqah Adzan said...

Sabar eh kak .. Takpe2. In Sha Allah allah dah tulis siapa jodoh akak . Mungkin yg lagi baik , lagi hensem ..

muhammad azuan said...

deeya...ni boleh buat drama untuk slot akasia ni..ahahahaha

adrianna syaz said...

Jangan sedih2..byk bersabar tau....pnh kena situasi mcm ni je..mmg sedih sgt..sob sob..pinjam bahu..nk nangis jugak...

azman Arsad said...

kalau jodoh tak kemana.. walau berjuta batu ditinggalkan cinta.. kalau dah hak kita.. dia balik kat kita...

tapi.. kalau dengar cakap mak.. selalunya berkat...

sabar selalu menjadikan kita lebih matang

Akeyla Azmi said...

jgn sedih2 ye kak deeya <3

twinscraftlife said...

안녕하세요~hi we are twinscraflife! We sell handmade products such as phone cover, ear plug, pouch, bag, bookmarks! All are very unique and are customizable^^ 감사합니다~ please visit us at http://twinscraftlife.blogspot.com/

atien zuraidah said...

Huhu..sedihnya..arghhhh,,tidakkkkk......bg kat adik??janganlah..x sanggup tgk ex dgn adik sdri..biar la dengan orang lain je bkn dgn adik bradik sdri sbb boleh nmpk or jumpe selalu.no..no..no..
Apapun mungkin itu yg terbaik kot.insha allah dpt yg lg baik..
#hope ateh x nak dgn ex deeya;)

Syiqa said...

Kalau sy kat tempat awak, sy nangis semahu-mahu.. :'(

YUS said...

Alaaa.. sedihnyaa.. meh nk pelok meh!!!

Anne Nurain said...

memang sangat sedih tapi jodoh tu kan ketentuan Allah, so kena terima setiap apa yang terjadi dengan redha.. jangan sedih2 eh deeya? :)

Erynix said...

nangisla sepuas hati sambil berfikir segalaNya ditentukan oleh Allah swt. +Super Girl tetap ye.peu.daa kalau tak salah ek.. bukn pandai sgt tp suka tgk.

Mungkin mama nk tengok Mardeeya lebih berjaya sebelum kahwin..ightifar byk k..

Gee Lion said...

memang diakui kata-kata seorg mama tu ade betulnyer.
tapi dlm kes melibatkan kebahagiaan seorg anak, kdg2 saya rasa parents selalu terlepas pandang.
mereka rasakan pilihan mereka terbaik.
ish kenapa harus begitu?

bagaimana dgn pilihan anak tersebut?
takkah anak jugak mempunyai hak utk memilih?

dan adakah angah sanggup beriparkan seorang lelaki yg sebaya angah? lebih parah.. pernah menghuni hati angah?

arghhh saya pula yg serabut fikir tentang tu..

saya doakan angah bertemu yg terbaik dlm hidup angah.. amin... selalu ujian yg datang adalah utk Allah memberi yg lebih baik dlm hidup hambaNya itu. have faith my dear.. (:

salam singgah ^^

Nurul Atiqah Aziz said...

Saya sokong Gee Lion . Ckp tntg parents ny ssh la . All parents want the best for their child but sometimes , they never think bout their child feeling . But , inshaAllah semuanya berkeadaan baik . Semuanya suda ditentukan oleh Allah swt . Kita sbg. manusia hnya mmpu merancang . Wahai saudari , jika sy jd awk pun . Sy menangis,hampa. Sgt terguris . Tp anggapla itu ujian bg awk yaa . Allah always give the best . I think we're the same but Im other situation . Let it be . Tabah yaa angah . Salam , selamat malam :)

Vee said...

antara cinta dan kehendak . selagi kita bernama anak dara , maka kita perlu patuh pada ibu bapa . Allah itu maha adil . dah tentu ada kebaikannya . bersangka baik saja .

PrincessAyuni said...

hihi. sabar yee. biasanya, kalau mak dah cakap tu betul la tu. ikut je la mak ckp tu..huhu