Assalamualaikum Rejab

Assalamualaikum semua. Salam 1Rejab gitu. hehe.

Lepas Maghrib tadi , telah masuk 1 Rejab 1434H . Ahlan Wasahlan Rejab , Ila Liqa' Jamadil Akhir:)

 
bila masuk je 1 Rejab, mesti semua orang cakap bahawa "buku amalan kita ditutup dan digantikan dengan yang baru". tapi ada yang mengatakan pendapat ni cuma Hadis Maudhu . nak tau ape hadis maudhu ? boley tanya En.Gugel . heheh :D

dan ramai mengatakan amalan yang dituntut pada 1 Rejab ialah PUASA SUNAT . oleh itu jom kita puasa ramai-ramai esok ? ala jom r *sambil kenyit-kenyit dua mata*


sebagaimana yg difatwakan oleh Syeikh Atiyyah Saqr, berpuasa di bulan Rejab hukumnya sunnat kerana ia termasuk dalam bulan-bulan haram dan ada hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Abu Umamah AlBahili tentang puasa tersebut :)

Rasulullah pernah bersabda "barangsesiapa yang memberitahu berita rejab kepada yang lain , maka haram neraka baginya" <--- yang ni aku tak tau laa hadis Sohih ke tak , tapi ramai dok tweet kat twitter nuh .

DAN ! bila masuk jee bulan Rejab , ramai dok kalut bawak keluar hadis maudhu' laa, hadis kazab laa kononnya supaya ramai yang berlumba-lumba melakukan amal kebajikan. niat memang mulia tapi niat TAK PERNAH menghalalkan cara. ini 'dangeres' ye kawang-kawang kerana barangsiapa yang melakukan pendustaan ke atas Rasulullah maka dia telah menempah satu kerusi dalam neraka . harap maklum k . ada beranss ? HAHA .

tu jee untuk kali ini . tengs for reading . fi hifzillah dan salam 1 REJAB :D

6 comments:

Nies alhaQ said...

Allahumma barik lana fi rajaba wa fi sya'bana wa ballighna fi ramadhaan kareem! Amin. =)

AiSyA LiEzA said...

alhamudlillah... xlama agi dah nak masuk ramdhan.. dh hbs gnti lum??hehehhe

Mardeeya said...

hehehe , tak habis lagi . ada 4 hari lgy :\

Mizz Aiza said...

jom ganti puasa.. hehe..

chicken_floss said...

dan ketika ini sy selamat diijabkabulkan..:)alhamdulillah..

Super Girl said...

yekee . alhamdulillah :D